Het belang van een voertuiggeschiedenis op een gebruikte auto

Een van de fouten die kopers van gebruikte auto’s voor het eerst maken, is om het voertuig waar ze naar kijken te beoordelen op basis van wat ze op het voorplein van de garage zien en af ​​en toe op de manier waarop het op een proefrit rijdt.

Het papierwerk voor een gebruikte auto is echter ook een belangrijk ding en moet altijd worden gecontroleerd voordat u een aankoop doet. De onderhoudsgeschiedenis van een gebruikte auto is een van de essentiële elementen van het papierwerk dat moet worden bekeken.

Voertuiggeschiedenisrapport

Een voertuighistorierapport is vaak verkrijgbaar voor een gebruikte auto die sinds 1981 in een willekeurig jaar is geproduceerd. Deze rapporten kunnen ook vaak online worden besteld en soms met korting als u er meerdere tegelijk aanvraagt.

Er zijn een aantal items in het rapport over gebruikte auto’s waar u op moet letten, omdat ze aanwijzingen kunnen geven dat het voertuig niet is wat het lijkt, dat het waarschijnlijk van minder waarde of soms meer waarde is dan een eerste inspectie zou kunnen onthullen.

Een van de meer voor de hand liggende items die door een geschiedenisrapport kunnen worden onthuld, zijn schadehistorie van auto, de inspectiegeschiedenis en de geschiedenis van de eigenaar. Uit de inspectiegeschiedenis moet blijken of de auto recentelijk is gecontroleerd op technische staat en emissiewaarde en wat de resultaten van die tests waren. Als de resultaten slecht waren, moet de auto mogelijk worden vermeden.

Evenzo zou de geschiedenis van de eigenaar moeten onthullen of de auto een aantal vorige eigenaren heeft gehad of misschien alleen de archetypische “één voorzichtige eigenaar”. Een geschiedenis van verschillende eigenaren kan erop wijzen dat er redenen zijn geweest om de auto te verkopen, die u wellicht verder wilt onderzoeken. Dit alles kunt u doen bij RDW.nl.

Eigendom

Naast het aantal eigenaren kan het type vorige eigenaar ook iets over de auto onthullen. Een eigenaar die bijvoorbeeld een taxibedrijf exploiteerde of een leasingagent was, heeft mogelijk meer mijlen op de klok gezet dan een standaard particuliere eigenaar. Mogelijk hebben ze ook grondiger onderhoud uitgevoerd.

Een belangrijk ding om te controleren in de geschiedenis van de auto is of er een geschiedenis is van ongevallen of schade.

Als dergelijke incidenten zijn gemeld, kunnen de beschrijvingen punten opleveren die moeten worden gecontroleerd met betrekking tot de auto, zoals of de airbags volledig functioneel zijn of dat er kans is op waterschade of roesten als gevolg van bijvoorbeeld overstromingen.