Waarom is politiek zo’n ontzettend belangrijk onderdeel bij veel organisaties? Lees het hier door!

Een van de vaardigheden die succesvolle leiders moeten beheersen is tegenwoordig een beetje een vies woord. Het is niet het soort dingen waar ze leiderschapstrainingen op aanbieden, maar het ligt in het hart van de meeste zakelijke relaties. Waar ik het over heb is kantoorpolitiek.

  • Als we iemand ‘een politiek dier’ noemen, zijn we vaak niet vleiend. We hebben de neiging te zeggen dat ze manipulatief en onbetrouwbaar zijn, misschien zelfs immoreel of oneerlijk.
  • Iemand die goed is in politiek, is in onze ogen iemand die graag punten scoort boven anderen, die probeert om zich op een hoopje te gooien boven zijn of haar collega’s.

Politiek gaat niet alleen over manipulatie

Maar politiek gaat niet alleen over manipulatie. Er is meer aan de hand dan dat. En of we het nu leuk vinden of niet, de politiek is overal op de werkvloer en een goede leider moet weten hoe hij of zij er het beste van kan maken.

  • Dus wat heeft politiek te maken met goed leiderschap? Nou, om te beginnen houdt politiek in dat je je bewust moet zijn van de gevolgen die je woorden en daden hebben voor anderen. En – nog belangrijker – het betekent ook weten hoe je mensen kunt beïnvloeden.
  • In een eerder artikel hebben we het gehad over het leiden van verandering als een politiek proces, maar laten we ons even richten op je interpersoonlijke politieke vaardigheden in het leiden van verandering door te onderhandelen, te overtuigen, te beïnvloeden. Deze leiderschapsvaardigheden zijn essentieel voor succes en overleven.
  • In zekere zin is het introduceren van verandering in een organisatie als het voeren van een politieke campagne. Als u het goed doet, zullen uw mensen u en uw beslissingen ondersteunen.

Hoe krijg je je mensen zover dat ze verandering accepteren:

Stel eerst uw campagneteam samen. Dit zijn niet alleen uw collega-leiders, die u hebben geholpen bij het opstellen van het plan achter de schermen, maar ook de verhuizers en shakers in uw organisatie. Je moet ze zorgvuldig en goed identificeren. Dit zijn de mensen die ANDERE mensen kunnen beïnvloeden. Misschien de mensen die je niet kunt bereiken. Als de verhuizers en shakers weten waar u mee bezig bent en u ondersteunt, wordt het werk een stuk makkelijker.

Bereid je nu voor op een debat

Jij en je medeleiders werken al heel lang aan het plan. Je weet hoeveel werk er in zit, en je weet hoe belangrijk het is voor je bedrijf. Nu is het tijd om iedereen aan boord te krijgen. Maar wees voorbereid: niet iedereen zal het leuk vinden.

Laat het debat doorgaan.

Luister naar wat iedereen zegt: pas op dat je niet al je tijd doorbrengt met mensen die het met je eens zijn. Je felste tegenstanders zijn waardevolle mensen: ze helpen je het niveau van de weerstand te meten, ze zetten de argumenten uiteen die je nodig hebt om te verslaan, en als ze uiteindelijk tot je manier van denken komen, zullen ze een aantal van je meest waardevolle aanhangers zijn.